ECDL.web - ECDL Tudástár

Access 2000 - Adatbázisból teljes értékű alkalmazás

A ECDL.web wikiből

Tartalomjegyzék

[szerkesztés] Menü és kapcsolótábla használata

Adatbázis készítésekor mindig érdemes mérlegelni azt, hogy kinek készül az adatbázis, ki az, aki használni fogja. A felhasználótól nem várhatjuk el, hogy előismeretei legyenek az adatbázis-kezelésben, ezért érdemes adatbázisunkat menüvel ellátni. Így a felhasználó más programokhoz hasonlóan előre felkínált funkciók közül választhat a már megszokott módon.

A kapcsolótábla a menü használatának egy fejlettebb, igényesebb változata. Ebben az esetben a menüsor nem a képernyő tetején, hanem egy ablak formájában a képernyő közepén jelenik meg, az almenük megjelenítése pedig az egyes menük felirata melletti gombok segítségével történik.

A kétféle változat együtt, egymást kiegészítve is használható. Az alábbiakban azt tekintjük át, hogy ezeket hogyan kell elkészíteni.

[szerkesztés] Menü készítése

A menüsor elkészítésének első lépése az egyes menük menüpontjait tartalmazó makrók elkészítése. Minden menü külön makróba kerül, benne a hozzá tartozó menüpontokkal.
Például tekintsük a következő menüsort:

Betegek Orvosok Kérdések Nyomtatás Egyebek
Új beteg Új Orvos Adott szoba lakói Betegek nyomtatási kép Kilépés
Lista Lista Adott osztály orvosai Betegek nyomtatás

Image:acc2kujmakro.png

Ebben az esetben öt makrót kell elkészítenünk: Betegek, Orvosok, Kérdések, ... Makró készítéséhez válasszuk az adatbázisablak Makrók fülét, majd kattintsunk az egérrel az Új gombra.

Ezután válasszuk a Nézet/Makrónevek menüpontot. Az így megjelenő ablakban a táblázat soraiba írjuk be az egyes menüpontok feliratait és mellé azt, hogy mi történjen, ha kiválasztják az adott menüpontot.

A kiválasztott művelet paramétereit a képernyő alján (az argumentumok felirat alatt) lehet beállítani. Néhány tipikus művelet, mely a menüpontok kiválasztásánál előfordulhat:
Űrlap megnyitása: egy előzőleg elkészített űrlap megnyitása, melynél választhatunk (amennyiben tábla ill. lekérdezés adatait jeleníti meg), hogy kizárólag új adatot lehessen felvinni az űrlapon, vagy lehetőség legyen a meglévő adatok megjelenítésére is.
Jelentés megnyitása: egy előzőleg elkészített jelentés megnyitása; lehetőség van nyomtatási kép ill. nyomtatás nézetben is megnyitni a jelentést.
Lekérdezés futtatása: Akció lekérdezések végrehajtásához használható művelet
Kilépés: Az adatbázisból és az Access-ből való kilépéshez tartozó művelet.

Miután elkészítettük a menüpontokat tartalmazó makrót, mentsük el tetszőleges, a menüre utaló néven (pl. itt: Orvosok menü), majd zárjuk be, és hasonló módon hozzuk létre a többi menühöz tartozó makrót is.
Ezután szükség van még egy olyan makró létrehozására, mely az egyes menükből teljes menüsort készít. Ehhez válaszuk ismét az adatbázisablak Makrók - Új parancsát.

Image:acc2kmenumakro.png

Minden sorba ugyanaz a művelet kerül: MenüHozzáadása, mégpedig annyiszor, ahány menüből áll a menüsor. Az ablak alján az argumentumoknál kell megadnunk az egyes menük nevét, és azt, hogy a hozzá tartozó menüpontok melyik makróban találhatók. Ezek után mentsük a makrót, pl. Egyéni menüsor néven (vagy bármilyen más néven) és zárjuk be ezt az ablakot.

Ha elkészítettük a szükséges makrókat, kattintsuk az Egyéni menüsor makróra, majd válasszuk az Eszközök - Makró - Menü létrehozása makróból menüpontot.

Image:acc2kmenumakro2.png

[szerkesztés] Kapcsolótábla létrehozása

A kapcsolótábla felépítése a következő: a képernyőn először a fő menüsor választási lehetőségei jelennek meg egymás alatt, majd amikor rákattintunk egy pontra, a hozzá tartozó menüpontokat láthatjuk és általában egy Vissza gombot, a főmenübe való visszatéréshez.

Image:acc2kkapcsolotablapelda.png

A kapcsolótábla elkészítése ennek megfelelően hasonló lesz a menüsor elkészítéséhez, csak amíg a menüsornál makrók létrehozása volt a feladat, addig itt most a kapcsolótábla lapjait kell elkészíteni.

Ehhez válasszuk ki az Eszközök - Adatbázis-segédeszközök - Kapcsolótábla-kezelő menüpontot. A program figyelmeztet bennünket, hogy nincsen még kapcsolótábla, és megkérdezi, hogy szeretnénk-e létrehozni egyet.

Image:acc2kkapcsolotabla1.png

Az Igen gombra kattintva megjelenik a Kapcsolótábla-kezelő ablak, melyben kezdetben egyetlen lap, a Fő kapcsolótábla található. Az Új gombbal vehetünk fel Új lapokat a kapcsolótáblába, a szerkesztés gombbal pedig a kiválasztott lap pontjait, vagyis listájának elemeit, és a hozzájuk tartozó műveletet írhatjuk be.

Image:acc2kkapcsolotabla2.png

Célszerű először az Új gomb segítségével felvenni a kapcsolótábla lapjait, majd ezután megadni az egyes lapok elemeit és az elemekhez tartozó műveleteket. A műveleteknél megtaláljuk az előző módszernél megismert lehetőségeket, plusz egy új műveletet: Kapcsolótábla. Ezzel a művelettel lehet megoldani az ugrást a kapcsolótábla egyes lapjai között. Ha elkészítettük az egyes lapokat a menüpontokkal együtt, lépjünk ki a kapcsolótábla-szerkesztőből. Ekkor létrejön egy űrlap Kapcsolótábla (vagy Switchboard) néven, erre duplán kattintva lehet indítani a kapcsolótáblát.

[szerkesztés] Menü ill. kapcsolótábla automatikus indítása

Lehetőségünk van arra, hogy a fent elkészített menü ill. kapcsolótábla automatikusan aktivizálódjon az adatbázis megnyitásakor. Ehhez válasszuk az Eszközök/Indítás menüpontját.

Image:acc2kkapcsolotablainditas.png

Az itt megjelenő ablakban a Menüsor alatt beállítható az adatbázis indításakor megjelenő menüsor, ill. a Megjelenítendő űrlap alatt beállítható az adatbázis indításakor automatikusan megjelenő űrlap. Itt állítható be az is, hogy az adatbázis ablak az adatbázis megnyitásakor megjelenjen vagy ne a képernyőn. Amennyiben az adatbázis ablakot elrejtjük, és menüt vagy kapcsolótáblát használunk adatbázisunk teljes értékű alkalmazásként lesz használható.

[szerkesztés] MDE-file készítő

Talán az eddigi (immár teljes értékű) alkalmazásnak csupán egyetlen szépséghibája van: ha a felhasználó nem egyszerű felhasználó, hanem profi szakember, bármikor változathat a már elkészített adatbázisunkon, átalakíthatja szerkezetét. Ehhez mindössze arra van szükség, hogy az adatbázis indításakor folyamatosan nyomva tartsa a Shift billentyűt, és ilyenkor az Eszközök/Indítás menüben beállított dolgok figyelmen kívül maradnak. Hogy mindezt elkerüljük, lehetőségünk van egy MDE kiterjesztésű file készítésére, mely adatbázisunknak már csak lefordított kódját tartalmazza, és így szerkezetén a felhasználó nem változtathat. MDE file készítéséhez válasszuk az Eszközök - Adatbázis-segédeszközök - MDE-file készítő menüpontot.

[szerkesztés] Lásd még

Bevezetés - Az adatbázis megtervezése - Táblák - Lekérdezések - Lekérdezés létrehozása SQL nyelv segítségével - Űrlapok - Vezérlőelemek - Jelentések - Office csatolások.

Nézetek
Személyes eszközök